Carta de l'equip de coordinació i monitors, a les famílies de l'ECA.

 

Carta de l'equip de coordinació i monitors, a les famílies de l'ECA.

Benvolgudes famílies, després de les preocupacions que van ser exposades per algunes famílies a la passada assemblea extraordinària de socis, respecte a aspectes tècnics relacionats amb el funcionament de l'escola i el desenvolupament i contingut de les sessions, principalment en categoria S12 i S14, des de la coordinació de l'escola, conjuntament amb l'equip de monitors i monitores, i amb el suport de la junta directiva de la Unió Colomenca d'Atletisme, ens agradaria transmetre un missatge tranquil·litzador i exposar de nou i de forma breu, els nostres criteris bàsics a partir dels quals, d'acord amb la nostra formació i experiència dins de les ciències de l'activitat física i de l'esport en general, i de l'atletisme en particular, fem la nostra feina amb una gran vocació per aquest esport.

Volem parlar de tres fonaments bàsics:

  • Desenvolupament físic a llarg termini.
  • Especificitat vs. Especialització.
  • La competició com a MITJÀ, no com a FINALITAT.

Desenvolupament físic a llarg termini.

Abans de l'atletisme de forma específica com a esport reglamentat, un dels majors consensos establerts dins de les ciències de la salut i de l'esport, és la importància i rellevància que té l'activitat física en el desenvolupament òptim dels éssers humans durant la primera etapa de la seva vida, així com les conseqüències que això té durant l'edat adulta i inclús la tercera edat.

A més, avui en dia, no només coneixem la importància general de l'activitat física en el desenvolupament global d'una persona, sinó que, específicament, coneixem també la manera òptima d'organitzar i introduir diferent tipus d'estímuls al llarg d'aquest desenvolupament. D'aquesta manera, en funció del moment o etapa de desenvolupament en la que es trobi una persona, no serà el mateix que s'exposi a un tipus d'activitat física o a un altre.

Per exemple, sabem que, per a un nen de cinc anys, un treball basat en aspectes coordinatius fonamentals de caràcter variat, l'ajudarà a desenvolupar una major riquesa motriu, que no només l'ajudarà en el desenvolupament físic i cognitiu dels anys vinents, sinó que està demostrat que també tindrà un impacte molt directe en les capacitats físiques d'aquest nen quan arribi a la seva edat adulta. A més, està demostrat que hi ha unes edats sensibles per introduir aquests continguts i que, si no es respecten, ja mai es poden recuperar. És a dir, si l'etapa sensible pel desenvolupament coordinatiu és dels tres als sis anys, si no s'introdueixen estímuls orientats a desenvolupar aquesta qualitat física en aquesta finestra, aquesta capacitat ja mai podrà arribar al seu punt òptim de desenvolupament tot i començar a treballar-la més tard. Així mateix, cada capacitat física té una finestra d'introducció i desenvolupament sensible que s'hauria de respectar amb l'objectiu d'arribar a un desenvolupament físic general òptim un cop finalitzada l'adolescència.

Model de consens científic sobre les etapes sensibles de desenvolupament de les diferents qualitats físiques bàsiques per als homes.
Model de consens científic sobre les etapes sensibles de desenvolupament de les diferents qualitats físiques bàsiques per a les dones.

D'aquesta manera, el PRIMER objectiu que tenim com a escola esportiva que rep a nens i nenes des dels cuatre fins als divuit anys, és RESPECTAR les etapes sensibles establertes i consensuades avui en dia per la comunitat de les ciències de la salut i de l'esport, amb l'objectiu de contribuir de la forma més òptima possible al desenvolupament físic i cognitiu global de tots els nens i nenes que passin per nosaltres.

Especialització vs Especificitat.

Un cop tenim clar i sabem que respectem aquest primer fonament, ens toca pensar de forma més específica en el nostre esport. Moment en el qual, ja no només hem de tenir en compte el desenvolupament físic i cognitiu global òptim dels nens i nenes, sinó que, a més, també ens toca pensar en el desenvolupament òptim específic de futurs atletes.

Així mateix, com a escola, hem de treballar sobre el cas ideal d'un nen o una nena que comença amb nosaltres el primer any de MINIS (5 anys) i va passant per totes les categories de l'escola fins a arribar a SUB18, moment en el qual ACABA el seu procés de formació i COMENÇA la seva etapa com a atleta.

Com ha d'arribar aquest nen o nena a aquest punt final de l'escola?

  1. Amb una base física i cognitiva desenvolupada de forma òptima en funció del seu estat de maduració. (Punt anterior)
  2. Amb una base específica global en totes les disciplines fonamentals del nostre esport que mostri i faciliti el seu camí cap a l'especialització.
  3. En aquest punt, l'atletisme hauria de ser per ells un aspecte més de la seva personalitat, una motivació per millorar personalment en el seu dia a dia i sentir-se orgullosos, i un espai on reunir-se amb amics que comparteixen les mateixes motivacions, valors i estil de vida.

El punt 1 ja l'hem explicat anteriorment. Ens centrarem en el punt dos: Com podem garantir que els nois i noies aconsegueixin una base específica global en totes les disciplines fonamentals del nostre esport, i com això els mostrarà el seu camí cap a l'especialització en una d'elles?

Primer, definim els dos conceptes:

Especificitat en una disciplina: Quan parlem de treballar de forma específica una disciplina, ens referim al fet que, a l'entrenar la mateixa, totes les propostes d'exercicis tinguin relació directa i similitud tècnica amb algun dels àmbits que caracteritzen aquesta disciplina. És a dir, mentre que fer tècnica de cursa es relaciona de forma general amb el salt d'alçada, fer tècnica de cursa en corba o aprendre a executar una batuda vertical en relació amb un llistó, es relaciona de forma específica.

Especialització en una disciplina: El terme "Especialització", es refereix a l'entrenament específic d'una disciplina excloent l'entrenament específic d'altres disciplines, amb la finalitat d'optimitzar els resultats en aquesta.
Per sort, el nostre esport, es constitueix per la suma de diferents disciplines que engloben pràcticament tot el ventall de qualitats físiques bàsiques (Força, velocitat, coordinació, flexibilitat, resistència...), expressades en diferents tipus de patrons motors (Llançaments, salts, curses de velocitat, curses amb obstacles i curses de resistència), que dins d'aquests, engloben també diferents tipus de variacions (Salts horitzontals, salts verticals, llançaments giratoris, llançaments lineals, esprints molt explosius, esprints sostinguts en el temps...).

I diem per sort perquè, gràcies a això, el simple fet de garantir una proposta d'exercicis ESPECÍFICS de cadascuna de les disciplines, que progressi de menys a més al llarg de les diferents categories, però sense arribar a ESPECIALITZAR en cap d'elles de forma prematura, ens assegura aquest desenvolupament físic i cognitiu global tan sensible de desenvolupar en aquesta primera franja d'edat, a l'hora que introduïm de forma progressiva i respectant els diferents processos d'aprenentatge motor, els fonaments tècnics de totes elles.

Només si un noi o noia passa per totes aquestes fases per conèixer i dominar TOTS els fonaments tècnics bàsics ESPECÍFICS de les diferents disciplines, haurem assegurat el seu desenvolupament físic i cognitiu òptim i serem capaços d'identificar en quin àmbit destaca i s'adapta més. En aquest punt, comença el seu procés cap a l'especialització.

El sistema de rotació de continguts en el que es fonamenta la programació de cada trimestre, així com les progressions al llarg de les diferents categories, estan basades en aquest principi fonamental i tenen com a objectiu general arribar al FINAL de la categoria S14 amb aquests objectius específics complerts, moment en el qual, com diem, hauria de començar el camí progressiu cap a l'especialització. És a dir, fins a la categoria S16, l'objectiu de l'escola és garantir un treball ESPECÍFIC de totes les especialitats de l'atletisme, sense arribar a ESPECIALITZAR en cap d'elles.

Mentre que una programació de continguts basada en la rotació periòdica per totes les disciplines assegura que no caiguem en l'ESPECIALITZACIÓ en cap d'elles, un equip de monitors i monitores amb formació i experiència específica en les diferents especialitats de l'atletisme, assegura que les propostes d'exercicis tinguin l'ESPECIFICITAT suficient en cada moment perquè els nens i nenes interioritzin els fonaments tècnics de totes elles.

I cal remarcar que, amb l'objectiu d'optimitzar l'aprenentatge tècnic específic, és de vital importància que TOTS ELS INPUTS TÈCNICS QUE REBI EL NEN O LA NENA PER A QUALSEVOL DISCIPLINA EN AQUESTA ETAPA FORMATIVA TAN SENSIBLE, PROVINGUIN D'UN MONITOR O MONITORA AMB EXPERIÈNCIA I FORMACIÓ ESPECÍFICA AL RESPECTE EN UN ENTORN CONTROLAT I FAVORABLE PER L'APRENENTATGE.

La competició com a MITJÀ, no com a FINALITAT.

Per últim, com hem afirmat des del primer moment, un dels principals objectius de l'escola és incentivar i promoure la participació en competicions oficials de la federació catalana d'atletisme. Pensem que, a partir de la categoria S12, aquest estímul constitueix una part fonamental en aquesta formació ESPECÍFICA dels nois i noies dins de l'atletisme.

Tot i això, cal matisar que, com a ESCOLA, la promoció i incentivació de la competició no respon a uns objectius de RESULTAT, sinó que respon a objectius de FORMACIÓ. És a dir, l'objectiu d'incrementar la participació en competicions en la categoria S12 i S14, no busca aconseguir millors resultats en aquestes categories, busca que els nois i noies es nodreixin d'aquest estímul i l'utilitzin per completar la formació específica global que reben durant les sessions d'entrenament.

La competició llavors, és de vital importància per als nens i nenes durant les categories S12 i S14 com a mitjà per assolir una formació ESPECÍFICA completa en TOTES les disciplines, però en cap cas, serà una FINALITAT dins del seu programa d'entrenaments.

D'aquesta manera, els objectius de l'escola en aquest sentit, es mesuren amb els indicadors pertinents per fer-ho amb relació a aquests fonaments:

  • OBJECTIU: Incrementar la PARTICIPACIÓ total de nens i nenes EN EL MÀXIM NOMBRE DE PROVES dins dels diferents controls federatius.
  • INDICADORS:
    1. CLASSIFICAR el màxim nombre d'equips possible en els campionats de Catalunya de clubs per categories.
    2. CLASSIFICAR el màxim nombre d'atletes en els campionats de Catalunya de proves combinades de les respectives categories.
    3. CLASSIFICAR el màxim nombre d'atletes possibles per a les jornades prèvies dels campionats de Catalunya individuals de les respectives categories.
Participació dels equips masculí i femení en la final A del campionat de catalunya de clubs S12 en pista coberta 2024.

Finalment, aclarir també que, el calendari de competicions en les quals participa l'escola, respon de la mateixa manera, a aquests objectius marcats. Seleccionant així, o inclús organitzant nosaltres com a entitat, les competicions en les quals trobem que es donen les condicions ideals perquè els nens i nenes puguin assolir aquesta formació tant necessària, a l'hora que siguin logísticament viables perquè els monitors i monitores puguin fer la seva feina en les millors condicions possibles.

Esperem que aquesta entrada resolgui els dubtes que poguessin existir entre les famílies, respecte als criteris i fonaments a partir dels quals es programen els continguts de treball i el calendari de competicions.

Per part nostre, estem realment contents del funcionament intern de l'escola durant aquesta temporada. Tant pel que fa a la dinàmica interna dels diferents grups i a la motivació i adherència que veiem en la gran majoria de nens i nenes per l'esport, com respecte al funcionament intern i coordinació entre l'equip de monitors i monitores i la coordinació de l'escola, així com la junta directiva del club. Aspectes que s'estan veient reflectits en la consecució dels objectius marcats a principi de temporada i que ens donen forces i motivació per continuar treballant en aquesta direcció.

Com sempre, voldríem agrair-vos la confiança que dipositeu en nosaltres i invitar-vos a formar part en aquest llarg però bonic camí que és el descobriment de l'atletisme i la formació de grans atletes.

 

Coordinació de l'Escola Colomenca d'Atletisme
Equip de monitors i monitores de l'Escola Colomenca d'Atletisme
Junta Directiva de la Unió Colomenca d'Atletisme

Facebook
Twitter
Website
Instagram
Email
 Podeu contactar per mail a ecatletisme@gmail.com o al telefon 935169139

Comentaris